Ελληνική Ιστορία


Ο ΙΔΡΥΤΗΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΡΟΣΚΟΠΙΣΜΟΥ

Ο Ιδρυτής του Ελληνικού ΠροσκοπισμούΟ Αθανάσιος Λευκαδίτης γεννήθηκε το 1872 στην Αθήνα και καταγόταν από το Αργοστόλι της Κεφαλονιάς.Το 1899 λαμβάνει το δίπλωμα Καθηγητού Γυμναστικής. Η αγάπη του για τον αθλητισμό τον οδηγεί να γίνει άριστος αθλητής της γυμναστικής.

Υπήρξε Διευθυντής του Πανελλήνιου Γυμναστικού Συλλόγου και καθηγητής της γυμναστικής στο Μαράσλειο Διδασκαλείο και στο Ελληνικό Εκπαιδευτήριο του Δημήτρη Μάκρη.

Η αγάπη του για τη φύση και τη ζωή της υπαίθρου ήταν απεριόριστη. Μεγάλες πεζοπορίες και ορειβασίες, καθώς και περίπατοι με βάρκα και η κολύμβηση ήταν μέρος της καθημερινής του ζωής.
Το 1908 με την ευκαιρία των 4ων Ολυμπιακών Αγώνων στο Λονδίνο ως μέλος της Ελληνικής Αντιπροσωπείας συνάντησε σ’ ένα κατάστημα ένα μικρό παιδί που φορούσε τη προσκοπική του στολή. Τον ρώτησε τι είναι Πρόσκοπος. Εκείνο πρόθυμα του εξήγησε ότι ο Πρόσκοπος είναι ένα παιδί που είναι πάντα έτοιμο να βοηθάει τους άλλους και να κάνει μια καλή πράξη κάθε μέρα. Η ωραία αυτή απάντηση του Άγγλου Προσκόπου έδωσε την αφορμή στον Αθ. Λευκαδίτη να μελετήσει τον Προσκοπισμό και να τον μεταφέρει στην Ελλάδα.
Το Νοέμβριο του 1910 ίδρυσε με μαθητές του Λυκείου Μακρή, όπου ήταν καθηγητής, τη πρώτη ομάδα Ελλήνων Προσκόπων.
Ο Αθανάσιος Λευκαδίτης διετέλεσε Γενικός Έφορος του Σ.Ε.Π και η ψυχή της ανάπτυξης του τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του.

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
Όλα άρχισαν σαν ένα παραμύθι σ ένα χωριό της Κένυα στην Αφρική κατά την διάρκεια του πολέμου των Μπόερς από τον Βρετανό Αξιωματικό Robert Baden Powell. Εκεί οραματίστηκε την δημιουργία μιας κίνησης Νέων τους οποίους ονόμασε Προσκόπους. Έτσι το 1907 ξεκίνησε με την λειτουργία της πρώτης κατασκήνωσης η ιστορία της μεγαλύτερης και πλατύτερης κίνησης Νέων στον κόσμο. Μιας κίνησης που δεν κάνει διάκριση φυλής, θρησκείας, χρώματος ή κοινωνικής προέλευσης ή οικονομικής κατάστασης. Μιας κίνησης στην οποία είναι εθελοντική η προσέλευση και η αποχώρηση και όπου ο εθελοντισμός αποτελεί την κυρίαρχη ιδεολογία. Το έτος 1908 πραγματοποιήθηκε η Ολυμπιάδα του Λονδίνου. Εκεί βρέθηκε ο Έλληνας καθηγητής Σωματικής Αγωγής Αθανάσιος Λευκαδίτης. Ιστορική πραγματικότητα που έγινε θρύλος αποτελεί η συνάντηση του με ένα παιδί που φορούσε μια παράξενη στολή με κοντό παντελόνι. Σε ερώτηση του, τι είσαι παιδί μου η απάντηση ήταν: Είμαι πρόσκοπος. Τι σημαίνει πρόσκοπος. Το παιδί εξήγησε και η ιδέα του φάνηκε ενδιαφέρουσα. Έτσι ήρθε σε επαφή με τον Ιδρυτή τον Λόρδο Baden-Powell έμαθε περί τίνος επρόκειτο και το 1910 ιδρύεται η πρώτη Ομάδα που αριθμούσε 11 παιδιά με αρχηγό τον Λευκαδίτη. Από αυτό το βελανίδι ξεπήδησε μια δρυς και αμέσως εξαπλώθηκε σε όλη την Ελλάδα. Πρώτος πρόεδρος του Δ.Σ. υπήρξε ο Μιλτιάδης Νεγρεπόντης, Υπουργός του Ελευθερίου Βενιζέλου. Η κίνηση συσπειρώνει με το μέρος της σημαντικούς πνευματικούς ανθρώπους της εποχής όπως Γεώργιο Δροσίνη, Μανόλη Τριανταφυλλίδη, Δημήτρη Γληνό, Κωνσταντίνο Μελά. Ο Γέρος της Δημοκρατίας Γεώργιος Παπανδρέου επεκτείνει τον Προσκοπισμό στο Αιγαίο από την Χίο που βρισκόταν τότε. Με πρωτεργάτη τον εθνικό ευεργέτη Εμμανουήλ Μπενάκη ιδρύονται Ελληνικές  Προσκοπικές Ομάδες στην Αίγυπτο. Γρήγορα επεκτείνεται στο εξωτερικό όπου υπάρχουν Έλληνες Ομογενείς. Κατά την διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων οι Πρόσκοποι προσφέρουν σημαντικές υπηρεσίες στον Στρατό και το λαό και αυτό αναγνωρίζεται από την Πολιτεία. Ας μην ξεχνάμε ότι η Σημαία του Σ.Ε.Π. έχει τιμηθεί με το μετάλλιο στρατιωτικής Αξίας, όπως και οι πολεμικές σημαίες των Συνταγμάτων που πολέμησαν τότε. Τον Μάιο του 1914 μπαίνει στην παρέα μας ο Εθνάρχης Ελευθέριος Βενιζέλος ο οποίος ενθουσιάζεται τόσο πολύ ώστε διαθέτει το χρηματικό ποσόν των τότε 8.355 δραχμών που του είχαν στείλει οι ομογενείς για την ανόρθωση του Κράτους, με την επιθυμία να ιδρυθούν προσκοπικές Ομάδες στην Κρήτη. Σε κάθε καταστροφή που οφείλεται σε καιρικά φαινόμενα ή σε λοιμούς οι Έλληνες  Πρόσκοποι είναι  παρόντες. Ιστορικά είναι οι πρώτοι που αγαπούν και προστατεύουν το περιβάλλον με  δεντροφυτεύσεις, εκδρομές και υπαίθριες κατασκηνώσεις και γενικότερα με την ζωή στο ύπαιθρο όπως ορίζει ο Ιδρυτής. Το 1917 αναγνωρίζεται με Νόμο από την Βουλή το ΣΕΠ ως 
αυτοτελές Ίδρυμα με 15μελές Δ.Σ. και όλη την δομή και την ιεραρχία μιας Πανελλήνιας Οργάνωσης. Την ίδια χρονιά ο Βενιζέλος προσφέρει στο ΣΕΠ φωτογραφία του με την ιδιόχειρη αφιέρωση ?παρακαταθήκη «ΑΙΕΝ ΑΡΙΣΤΕΥΕΙΝ» μία φράση που από τότε είναι μέρος του εμβλήματος. Οι Έλληνες Πρόσκοποι είναι από τα ιδρυτικά μέλη της Παγκόσμιας Προσκοπικής Οργάνωσης και το 1918 ο Κων/νος Μελάς, Γενικός Έφορος προτείνει την ιδέα των παγκόσμιων Προσκοπικών συγκεντρώσεων και έτσι γεννήθηκε το JAMBOREE.(ινδιάνικη λέξη που σημαίνει συνάθροιση φυλών). Τo πρώτο JAMBOREE έγινε το 1920 στο Λονδίνο και στην διάρκεια της παρέλασης των αντιπροσωπειών ο Ιδρυτής είπε στον παρευρισκόμενο Βασιλέα της Αγγλίας όταν περνούσε η Ελληνική αντιπροσωπεία, την ιστορική φράση «ιδού οι πρώτοι Πρόσκοποι στον κόσμο « εννοώντας ότι οι ιδέες του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη όπως και η αγωγή των νέων στην Αρχαία Ελλάδα τον επηρέασαν όταν ίδρυσε τους προσκόπους. Σταθμό στην ιστορία του Ελληνικού Προσκοπισμού απετέλεσε το 11ο Παγκόσμιο Προσκοπικό JAMBOREE που έγινε στον Μαραθώνα το 1963 με την συμμετοχή 15.000 Προσκόπων από όλο τον κόσμο και όπου τραγουδήθηκε το τραγούδι JAMBOREE του Μάνου Χατζηδάκη σε στίχους του Νίκου Γκάτσου. Το σύνθημα που κυριάρχησε τότε ήταν « Ανιχνεύετε υψηλότερα και ευρύτερα». Υπήρξαν και δύσκολες στιγμές στην πορεία του ΣΕΠ  στην Ελλάδα, όπως η δικτατορία του Μεταξά  που ανέστειλε τη λειτουργία του ΣΕΠ προς χάριν της ΕΟΝ. Οι Πρόσκοποι όμως συνέχισαν κρυφά τη δράση τους και έτσι μπόρεσαν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην αντίσταση κατά την διάρκεια της κατοχής και να ανασυνταχθούν μετά την απελευθέρωση. Αλλά και στην διάρκεια της δικτατορίας της χούντας υπήρξε ουσιαστικά διωγμός του ΣΕΠ με την δημιουργία των Αλκίμων και την αμέριστη συμπαράσταση του κράτους  προς αυτούς. Δεν μπορούσε να γίνει αλλιώς αφού ο Προσκοπισμός καλλιεργεί την Δημοκρατία από την μικρή ηλικία με την εκλογή του Ενωμοτάρχη και των άλλων βαθμών.
Το έτος 1919 κατά την προέλαση του Ελληνικού Στρατού, σφαγιάστηκαν οι Έλληνες Πρόσκοποι του Αϊδινίου από άτακτους Τούρκους και κατά την υποχώρηση του Στρατού το 1922 είχαν την ίδια τύχη οι Έλληνες Πρόσκοποι των Σωκίων.
Κατά το παρελθόν υπήρξαν περίοδοι που ο Προσκοπισμός παρεξηγήθηκε  και κατηγορήθηκε αδίκως, ως παραστρατιωτική οργάνωση, αλλά η αλήθεια είναι πως είναι παιδαγωγικό σύστημα όπως αποδείχθηκε από τις μαρτυρίες διάσημων καιμεγάλων παιδαγωγών όπως οι ROUSSEAU, PESTALLOSSI, DECROLY, MONTESSORI. Μετά την μεταπολίτευση με Νόμο που ψήφισε η Βουλή το ΣΕΠ έγινε Ίδρυμα Ιδιωτικού Δικαίου με Γενική Συνέλευση που εκλέγει το Διοικητικό Συμβούλιο για θητεία 4 ετών και επέρχεται ο πλήρης εκδημοκρατισμός με την καθιέρωση εκλογών για την ανάδειξη των στελεχών της κίνησης. Παράλληλα έγινε, με την συμβολή έμπειρων παιδαγωγών, εκσυγχρονισμός των προγραμμάτων για όλες τις ηλικίες ώστε σήμερα να είναι πιο σύγχρονος από ποτέ. Πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι το Καταστατικό Συνέδριο μετά την Μεταπολίτευση έγινε στην Πάτρα το 1976. Στην περιοχή μας η παρουσία του Προσκοπισμού είναι ιδιαίτερα έντονη όχι μόνο στην διαπαιδαγώγηση της νεολαίας αλλά και με το πλούσιο κοινωνικό έργο όπως έγινε με τους σεισμούς Καλαμάτας, Πύργου, Πάτρας, Αιγίου, Αττικής και το πρόσφατο της Δυτικής Αχαΐας όπου η συμβολή των Προσκόπων υπήρξε αποφασιστική και άμεση όπως αναγνωρίσθηκε από την Νομαρχία που τους βράβευσε. Επίσης στις καταστρεπτικές φωτιές της Ηλείας οι Βαθμοφόροι περιέθαλψαν τους πληγέντας με την επί τόπου βοήθεια, με την οργάνωση των αποθηκών της βοήθειας και την δημιουργία καταυλισμών. Βεβαίως όλα αυτά απορρέουν από την τήρηση του Νόμου και της Υπόσχεσης που τονίζει την προσφορά βοήθειας σε κάθε άνθρωπο και σε κάθε περίσταση. Στο χώρο των εφήβων ο θεσμός των Ανιχνευτικών Πολιτιστικών Ενημερώσεων όπου οι Ανιχνευτές παρουσιάζουν τα αποτελέσματα ερευνών τους σε διάφορα θέματα διατηρήθηκε στην Πελοπόννησο έως ότου υιοθετηθεί από  την Κεντρική Διοίκηση του ΣΕΠ. Κατά την διάρκεια της πρώτης Πανελλήνιας διοργάνωσης του θεσμού δημιουργήθηκε ανθρώπινη αλυσίδα που ένωσε το Ρίο με το Αντίρριο μέσω της γέφυρας με την συμμετοχή προσκόπων από όλη την Ελλάδα  πιασμένων χέρι-χέρι. Το προσκοπικό παιγνίδι το έπαιξαν χιλιάδες Νέοι της Ελλάδας οι οποίοι αναπολούν συχνά τις όμορφες στιγμές που πέρασαν και οι περισσότεροι έχουν αναδειχθεί σε ηγετικές προσωπικότητες της πολιτικής, οικονομικής, κοινωνικής ζωής. Στην περιοχή μας ιδρύονται προσκοπικές Ομάδες το 1911 στο Αίγιο και το 1914 στην Πάτρα. Το 1938 στις 18 Μαρτίου η 10η Ομάδα Πατρών συνοδεύει τιμητικά την Λήκυθο με την καρδιά του Βαρόνου  Πιέρ ντε Κουμπερτέν στην Αρχαία Ολυμπία όπου και ετάφη σύμφωνα με την τελευταία του επιθυμία. Εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι με απόφαση η οποία λέγεται ότι προέρχεται από τον Ελευθέριο Βενιζέλο οι Έλληνες Πρόσκοποι δεν φορούν γάντια όταν κρατούν σημαία λόγω της αγνότητας των χεριών τους. Μεταπολεμικά ο Προσκοπισμός φουντώνει στην περιοχή μας με δύναμη που ξεπερνά τα 1.500 άτομα οργανωμένα σε 12 Συστήματα. Το έτος 1953 μετά τους καταστρεπτικούς σεισμούς των Ιονίων Νήσων πρώτοι οι Πρόσκοποι των Πατρών προσφέρουν σημαντική βοήθεια και τιμούνται με το μετάλλιο Εξαίρετων Πράξεων από την Πολιτεία και μάλιστα από τον Αχαιό Υπουργό Άμυνας Παναγιώτη Κανελλόπουλο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι υπήρξε Πρόσκοπος στην Πάτρα και μάλιστα με πλούσια δράση ο τ. πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Κωνσταντίνος Στεφανόπουλος. Στο Ελληνικό κοινοβούλιο περισσότεροι από τους μισούς βουλευτές υπήρξαν Πρόσκοποι και έχουν δημιουργήσει την κοινοβουλευτική Ένωση Προσκόπων και στις τάξεις της περιλαμβάνει πολλούς Υπουργούς, Υφυπουργούς και Προέδρους Βουλής. Σήμερα οι Έλληνες Πρόσκοποι ατενίζουν με αισιοδοξία το μέλλον με βάση τις αρχές και τις αξίες τους που έχουν αποδειχθεί διαχρονικές με συνεχή εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων ώστε να είναι στο πνεύμα της εποχής με σταθερό στόχο τις παρακαταθήκες του Ιδρυτή δηλαδή την παγκόσμια συναδέλφωση την ειρηνική συνύπαρξη των λαών και την δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου. Επειδή απευθύνονται σε ανθρώπους που κάποτε έδωσαν την Προσκοπική τους Υπόσχεση θα κλείσουμε με στίχους από ένα πάντα επίκαιρο προσκοπικό τραγούδι: Μεσ? τη ζωή σου κάποια στιγμή είπες τα λόγια με σκέψη αγνή είπες τα λόγια που είπα κι εγώ αυτό με κάνει μαζί σου αδελφό. Κάνω σκοπό μου όπου βρεθώ σε κάθε ανάγκη να βοηθώ κάνω σκοπό μου να? ρθει η αυγή τα ίδια να πει όλη η γη.